FLUSH 2015 – testauksessa koulukulttuurin huuhtelu ja linkous

”Aktiivinen toimijuus, osallisuus ja oikeus kasvaa täyteen mittaansa. Oikeus saada kannustusta ja kokemuksia kouluyhteisössä kuulluksi ja arvostetuksi tulemisesta. Kokemus, että voi yhdessä toisten kanssa rakentaa yhteisönsä toimintaa ja hyvinvointia. Tunne, että oppimisesta ja hyvinvoinnista välitetään.”

Kun kolmen päivätyökseen opettajien pedagogista täydennyskoulutusta ja tulevien opettajien peruskoulutusta toteuttavien opettajien ajatukset lyötiin yhteen, syttyi tahto toteuttaa jotain myös suoraan oppilaille: syntyi Flush – koulukulttuurin huuhtelu ja linkous. Saimme luvan toteuttaa kokeiluhenkisen pesupäivän Nurmijärven yläkoulussa. Kiitos tästä rohkealle ja innovatiiviselle rehtorille Mikko Jordmanille!

Alla kuvaus päivästä, jona halusimme pyrkiä yhdistämään nykypäivän oppimistavoitteet ja koulun kehittämisen tarpeen sekä – ehkä kaikista tärkeimpänä – tarjota oppijuuden omistajuutta suoraan oppijoille itselleen!

Vaiheittain edennyt pesuohjelma 

”Tavoitteen asettaminen ja ongelmien ratkaiseminen sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Tahto ja kehittyvä taito toimia ja oppia yhdessä. Oppia tekemään havaintoja ja hakemaan, arvioimaan, muokkaamaan, tuottamaan sekä jakamaan tietoa ja ideoita. Tutkiva ja luova työskentelyote sekä mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseen edistäen ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittymistä.” 

FLUSH imaisi mukaansa Nurmijärven yhteiskoulun ja sen 500 oppilasta ja 30 opettajaa. Vuosiluokkarajat ylitettiin heti esipesuvaiheessa, kun oppilaat ideoivat ja valikoivat pienryhmissä alustavat ehdotuksensa koulukulttuurin kehittämiseksi. Aloitustunnin ohjasivat koulun opettajat heille etukäteen toimitetun video-ohjeistuksen ja materiaalin avulla.

Huuhteluvaiheen alkaessa oppilailla oli mahdollisuus jatkaa ideansa jalostamista ideakilpailussa, jossa kehittämisen tueksi oli tarjolla monipuolista sparrausta, kuten formaatti kehittämisideoiden jalostamiseen, työskentelyvälineitä, teknistä tukea, rauhallista työskentelyaikaa sekä idean ytimekästä esittämistä tukeva Pitch Corner –työpaja. Ideakilpailulle vaihtoehtoiseksi tavaksi lähestyä koulukulttuurin muutosta tarjottiin samanaikaisesti mahdollisuus kokea oppiainerajat ylittävä ja toiminnallinen oppimisseikkailu.

Huipennuksena koko koulun yhteinen linkous

”Olla osana kouluyhteisöä, joka ohjaa ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Oppia sosiaalisten taitojen kehittämistä, ilmaisemaan itseään ja omia näkemyksiään rakentavasti ja esiintymään eri tilanteissa. Kasvaa monipuoliseksi ja taitavaksi kielenkäyttäjäksi. Saada tilaisuuksia harjaantua esittämään mielipiteensä rakentavasti. Tehdä omia ajatuksia ja ideoita näkyväksi myös tvt:n tarjoamien välineiden avulla monin eri tavoin ja kehittää ajattelun ja oppimisen taitoja.”

Tapahtumapäivän päättäneessä linkousvaiheessa kaikki koulun oppilaat kokoontuivat saliin äänestämään voittajaidean. Mainosdiojen, minuutin mittaisten hissipuheiden ja tiukkojen äänestysten jälkeen voittajaksi siivilöityi ehdotus, joka esitteli välituntitilanteiden aktiivistamista – lisää liikunnallisuutta, musiikkia ja välineitä välkille! Matkalla tippui pois monia hyviä ideoita, joita ei suinkaan ole tarkoitus hylätä! Näitä tippuneita ideoita koulu voi koota mm. oppilaskunnan jatkotyöstettäväksi tai luokkakohtaisiksi projekteiksi. Välipalalippusovellus kännykkään, jolla voi ostaa välipalalippuja, äänestää suosikkivälipaloja ja antaa palautetta keittiöön. Videomateriaalien tekeminen ja vaihtoehtoisten etätyöpäivien tarjoaminen, jolloin erilaiset ja eri vaiheessa olevat oppijat voivat itse rytmittää oppimistaan ja luoda vaihtelua koulutyön arkeen. Teknologian lisääminen koulutyössä. Vain muutamia mainitaksemme!

Voittajaidean toteutuksen tueksi luvatun rahasumman lahjoittivat Nurmijärven Yrittäjät ja Kehu Ry. Tiheää virettä kiritti vielä viime metreillä myös rehtorin päätös tuplata palkintosumma. Pääpalkinnon lisäksi tunnustusta jaettiin paikallisten pienyrittäjien tekemien lahjoitusten muodossa myös mm. ahkerasta toiminnasta oppimisseikkailussa, positiiviisesta tsemppauksesta ja itsensä ylittämisestä. Hienoa tapahtumassa olikin paitsi loppulinkouksen mieletön tunnelma, myös yksittäisten oppilaiden ja oppilasryhmien rohkaistumiset ja itsensä voittamiset.

IMG_4269
Voittajaidean kehittäjätiimin riemun hetki!

Flush-päivän ideoivat ja järjestivät vapaaehtoisprojektina Iida-Maria Peltomaa, Aki Luostarinen ja Laura Tuohilampi. Kursivoidut kohdat ovat viittauksia 2014 vahvistettuihin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvopohjaan, oppimiskäsitykseen ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. 

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s