Aamukeskustelua koulun kehittämisestä

Kävin tänään Ylen aamu-tv:ssä keskustelemassa koulun kehittämisestä. Tallenne on otsikoitu Opettajan työn uudet haasteet, mutta kuten haastattelussa totean, haluan osaltani käsitellä asiaa nimenomaan mahdollisuuksien kautta.

Ensi syksynä perusopetukseen saapuu monia loistavia tilaisuuksia kehittää niin opettajuutta kuin oppijuutta. Konkretisoivana esimerkkinä toimivat monialaiset oppimiskokonaisuudet, joihin tutustumalla tulee väistämättä käsitelleeksi myös muut uuden opetussuunnitelman yleisen osan ja koulun kehittämisen keskeiset elementit:

1) toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
2) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet
3) arvioinnin muutoksen

Monialaisia oppimiskokonaisuuksia suunnitellaan ja testaillaan parhaillaan runsain määrin ympäri Suomea. Ideoita pursuaa ja haasteita ratkotaan. Tähän tarvitaan kuitenkin tietoa, tukea ja yhteistä tekemistä. Toivoisinkin, että kaikki peruskoulut ottaisivat MOK:it mahdollisuutena, sillä sitä ne ytimeltään ovat!

pähkinä

MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET POPS-PÄHKINÄNKUORESSA

”Jotta voidaan turvata kaikkien oppilaiden mahdollisuus kokonaisuuksien tarkasteluun ja oppilaita kiinnostavaan tutkivaan työskentelyyn, opetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että oppilaiden opintoihin sisältyy vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa.”

Oppimiskokonaisuuksien tarkoituksena on käsitellä toiminnallisesti oppilaiden kokemusmaailmaan kuuluvia ja sitä avartavia asioita. Oppilaiden osallistuminen suunnitteluun on välttämätöntä.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet edistävät perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Oppimiskokonaisuuksien sisällöiksi etsitään toimintakulttuurin periaatteiden mukaisia, oppiaineiden ja opettajien väliseen yhteistyöhön soveltuvia teemoja.

Aikuisten yhteistyö, kuten samanaikaisopettajuus, mallintaa koulun toimintaa oppivana yhteisönä myös oppilaille. Kokonaisuudet tarjoavat hyvän tilaisuuden koulun ja muun yhteiskunnan väliselle yhteistyölle. Käsiteltävien asioiden paikallisuus, ajankohtaisuus ja yhteiskunnallinen merkittävyys luovat lisämotivaatiota sekä opettajille että oppilaille. 

Oppimiskokonaisuudet suunnitellaan riittävän pitkäkestoisiksi siten, että oppilailla on aikaa syventyä oppimiskokonaisuuden sisältöön ja työskennellä tavoitteellisesti, monipuolisesti ja pitkäjänteisesti. 

Oppilaille annetaan palautetta työskentelystään oppimiskokonaisuuden aikana ja oppilaan osoittama osaaminen otetaan huomioon oppiaineissa annettavaa sanallista arviota tai arvosanaa muodostettaessa.

(POPS2014: 31, 31, 36)

Yksi kommentti artikkeliin ”Aamukeskustelua koulun kehittämisestä

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s