Jakokulmassa Jaana Perkinen (3/2016)

Jaana YLEn AaamuTV:n koulutuskeskustelussa Iida-Maria Peltomaan kanssa 15.10.2015. Haastattelijana Ville Mättö.

Kuka olet?
Jaana Perkinen, LTO ja luokanopettaja

Mitä teet koulun ja oppimisen parissa?
Toimin tällä hetkellä luokanopettajana Vehkojan koulussa, Anttilan toimipisteessä  Hyvinkäällä. Yritän parhaani mukaan huolehtia siitä, että pienet oppilaani saavat kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana tarvittavat tiedot ja taidot, jotta he voivat siirtyä turvallisin mielin isolle Vehkojan koululle. Lisäksi pyrin olemaan turvallinen aikuinen, joka kuuntelee, ymmärtää, asettaa rajoja, ohjaa, kehuu, kannustaa, pönkkää antamalla huomiota ja rakkautta. Viimeksi mainittua tehtävää työssäni ei voi kyllin korostaa. Valmistan ja ideoin oppimateriaalia Alfasoft Oy:lle Opinaikaan.

Yritän parhaani mukaan huolehtia siitä, että pienet oppilaani saavat kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana tarvittavat tiedot ja taidot, jotta he voivat siirtyä turvallisin mielin isolle Vehkojan koululle.

Mistä olet innostunut viimeksi?
Pääsin koulun kotisivujen koulutukseen tänä keväänä. En malta odottaa, että saan säätää Anttilan koulun kotisivut sellaisiksi, että tekemisen riemu välittyy koulustamme kaikkialle.

Mitä olet oppinut viimeksi?
Kuumaliimapistooli on vaarallinen vekotin, jos sitä käsittelee varomattomasti (isot rakot vasemman käden kolmessa sormessa). Lisäksi olen opetellut kertomaan ääneen työasioista, jotka harmittavat ja syövät minua. En enää aio pantata niitä sisälleni.

Mikä on supervoimasi työssäsi?
Oppilaani ja uskomattoman ammattitaitoinen koulunkäynninohjaaja Katja Ronimus –  ilman heitä olisin tyhjä. Ison kasan voimia antavat myös ymmärtävät, joustavat ja kannustavat esimieheni (Janne Peräsalmi, Anne Lehtinen, Jouko Vakkamaa ja Pentti Halonen),  jotka ovat jo tottuneet mitä kummallisimpiin kokeiluihini ja päähänpistoihini uudistaessani omaa opetustani ja myllertäessäni oppimisympäristöä. Upea Mielikuvituskoulun ja Satumetsän väki; he ovat erityisen tärkeitä minulle. He kannustavat, tukevat ja neuvovat vaikeina hetkinä ja antavat rutkasti kiitosta silloin, kun olen onnistunut. Minulla on lisäksi oppilaideni super vanhemmat, joiden kanssa jaan kasvatusvastuuta ja koulun arkea.

Lisäksi olen opetellut kertomaan ääneen työasioista, jotka harmittavat ja syövät minua. En enää aio pantata niitä sisälleni.

Minkä puolesta taistelet?
Etten tappaisi oppimisen intoa ja iloa turhilla säännöillä, naurettavilla tilketöillä tai jarruttelemalla kenenkään oppimista ja tiedonnälkää. Yritän pitää kaikki ovet auki oppimisen maailmaan.

Mikä on parasta oppilaissasi?
Avoimuus, rehellisyys, innostuneisuus ja positiivisuus – oppimisen ilo.

Mikä on parasta suomalaisissa opettajissa ja koulussa?
Mieletön ammattitaito ja -osaaminen sekä pedagoginen vapaus OPS:in puitteissa.

Millainen olet työyhteisön jäsenenä?
Usein olen harmiton, nauravainen, positiivinen, sielukas ja yhteistyökykyinen. Toisinaan olen ihan mahdottoman ärsyttävä ja sietämätön pakkaus. Pidän jääräpäisesti kiinni pedagogisista näkemyksistäni ja toitotan kyllästymiseen asti yksilöllisen oppimismenetelmän puolesta, koska se mahdollistaa kunkin oppilaan omatahtisen etenemisen omien kykyjen ja taitojen mukaan. Oppilas siis määrittelee vauhdin, oppimispaikan ja opeteltavan/harjoiteltavan asian.

Mitä uutta kokeilit viimeksi?
Laatia selkeää ja helposti ymmärrettävää diasarjaa koodauksen maailmasta, lähinnä siitä, miten itse toteutan koodausta omassa luokassani.

Lupauksesi paremman koulun, oppimisen, puolesta?
Mikko Jordmania lainatakseni: “en lopeta”.

Minkä koulukenttää puhuttavan haasteen näet mahdollisuutena eteenpäin vievään / positiiviseen muutokseen?
Arvioinnin. Pidin oppilaille kokeen, jonka nimesin heille testiksi, ja kerroin näkeväni siitä, miten minun tulisi ohjata heitä paremmin. Puuh, rentoutuminen näkyi kaikkien silmistä ja ilmeistä. Yksi oppilas ärsyyntyneenä: ”Miksei meillä ikinä ole kokeita?”

Parasta suomalaisissa opettajissa ja koulussa on mieletön ammattitaito ja -osaaminen sekä pedagoginen vapaus OPS:in puitteissa.

Minkä vinkin, onnistumisen tai hyvä kokeilun haluaisit jakaa muille?
Verkostoidu. Samanhenkisten tuki on äärettömän tärkeää ja voimaannuttavaa. Pidä kiinni unelmistasi ja katso tärkeimpiä asioita myös sydämellä, sillä niitä ei aina näe silmillä (Pikku Prinssistä mukaeltu).

Mitä luulet haluavasi sanoa 20 vuoden päästä tämän päivän itsellesi?
“Mietin mitä jää, kun mä lähden täältä”… Hyvä, älä anna periksi!

Mitä seuraavaksi? Millaisia juttuja on tulossa ja mitä odotat innolla?
Koodauskoulutusta Hyvinkään esi- ja alkuopettajille 18.4 (tervetuloa Vuokko Kangas ja Tero Toivanen!) ja KuumaPop-päiviä, jotka tänä keväänä järjestetään Hyvinkäällä. Aloittelen Satumetsän kollegani kanssa eskari-ykkös-kakkosille suunnattujen toiminnallisten matematiikan sisältöjen työstämistä sähköiseen muotoon. Odotan yksilöllisen oppimisen kesäpäiviä #YooJoo-tapahtumaa Mikkelissä Otavan Opistolla, minne meitä kokoontuu kesäkuun 13.-14.6 lähes 90 asiasta kiinnostunutta opetuksen ammattilaista. Kesäohjelmaani kuuluu myös yksilöllisten oppimispolkujen loppuun saattaminen matematiikan ja äidinkielen osalta. Lisäksi odottelen kesää, mökkikauttani rakkaassa ryhmäpuutarhassa Vantaan Kesäheinässä. Maata möyriessäni unohdan kaiken turhanpäiväisen ja lataan akkujani. Parhaat ideat syntyvät levänneenä aamukahvin äärellä omalla mökkiterassilla.

Jaana Perkinen

Jaana menee positiviisella asenteella ja hymyssä suin kohti uusia haasteita. Innostaja, innostuja ja tekijä Vehkojan koulun Anttilan toimipisteessä. Jaana antaa oppimisen ilon ja uteliaisuuden kasvaa luokassaan ja antaa pienille oppilailleen valmiudet tulevallekin koulutaipaleelle.

Seuraa Jaanaa
Blogger logo Bloggerissa Hetkiä alakoulussa -blogissa
Twitter logo Twitterissä @JaanaPerkinen
Facebook logo Facebookissa @jaana.perkinen

ja tutustu Anttilan kouluun.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s