Jakokulmassa Kaisa Vuorinen (4/2016)

Kaisan ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran Huomaa hyvä! -kirja ja toimintakortit auttavat opettajia konkreettisesti soveltamaan positiivista pedagogiikkaa ja vahvuuskeskeistä arviointia. Tutustu ja tilaa!
Kaisan ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran Huomaa hyvä! -kirja ja toimintakortit auttavat opettajia konkreettisesti soveltamaan positiivista pedagogiikkaa ja vahvuuskeskeistä arviointia.

Kuka olet?
Olen Kaisa Vuorinen, erityisluokanopettaja Espoosta ja tohtorikoulutettava Helsingin yliopistosta.

Mitä teet koulun ja oppimisen parissa?
Kehitän positiivista pedagogiikka, vahvuusopetusta ja erityisopetusta vahvuusnäkökulmalla. Työskentelen opettajana erityisluokalla sekä toimin tutkijana Copassion-tutkimushankkeessa.

Mistä olet innostunut viimeksi?
Olen lähtökohtaisesti valtavan innostunut elämästä ja jokainen uusi päivä innostaa. Haluan tarttua hetkeen, antaa elämän viedä ja luottaa siihen, että se kantaa. Ykkösvahvuuteni ja parhaan tsempparini “innokkuuden” avulla olen löytänyt itseni monista uskomattomista paikoista ja kohtaamisista. Sanon yleensä kaikelle “kyllä” sen enempiä harkitsematta ja lähden ennakkoluulottomasti kokeilemaan uusia asioita.

Viime päivinä olen ollut järjettömän innostunut koulussamme toteutetusta vahvuus-projektista, jossa oppilaat itsenäisesti suunnittelivat ja toteuttivat oppitunteja eri luonteenvahvuuksista. Olen ollut mieletöntä nähdä, miten oppilaat ottavat paikkansa opettajina, jopa omassa haastavassa erityisluokassani ja saavat kaikki oppilaat kuin naulaantumaan paikoilleen, kuuntelemaan ja kiinnostumaan.

Oppilaiden toimiessa opettajina on paljastunut heistä mitä kiinnostavampia vahvuuksia ja se innostus, mikä on paistanut heidän kasvoiltaan oppituntien aikana ja jälkeen, on todella inspiroivaa.

Mitä olet oppinut viimeksi?
Olen oppinut, miten tärkeää meidän opettajien on liikkua koulussa ja kohdata ihan kaikkia oppilaita. Vahvuusviikkojen aikana olen saanut vierailla kaikissa koulumme luokissa keräämässä onnistumisia ja jakamassa ajatuksia vahvuuksista.

Tärkein läksy ja oppi on ollut se, että heittäytyminen kannattaa ja myönteisyys todella tarttuu. Hyvään keskittyvällä ja kannustavalla otteella luomme todellisia siltoja toistemme välille ja saamme aikaan positiivisia ketjureaktioita. Tärkeää ei ole se, mitä opetan luokassa, vaan se, mitä voimme oppia toinen toisiltamme jokaisessa hetkessä.

Mikä on supervoimasi työssäsi?
Ehdottomasti huumorintaju, rakkaus ja innokkuus.

Minusta keskeistä on opettaa lapsille ja nuorille ajattelun taitoja, rohkeutta, myötätuntoa ja kykyä tunnistaa omia ja toisten vahvuuksia. Haluaisin nähdä tulevaisuuden koulun, jossa myötätunto, empatia ja toisista inspiroituminen ovat keskeisessä asemassa kaikessa toiminnassamme.

Minkä puolesta taistelet?

Taistelen sen puolesta, että kouluoppimisessa annettaisiin enemmän arvoa ei-kognitiivisten taitojen eli luonteenvahvuuksien opettamiselle. Pärjäämisemme on lopulta kiinni kyvystämme tulla toimeen toisten kanssa, tuntea empatiaa ja antaa tukea, johtaa ja olla johdettavina. Millään akateemisella tai muulla taidolla ei ole merkitystä, jos se ei tule käyttöön tai jos pienikin takaisku saa meidät pois tolaltaan. Minusta keskeistä on opettaa lapsille ja nuorille ajattelun taitoja, rohkeutta, myötätuntoa ja kykyä tunnistaa omia ja toisten vahvuuksia. Haluaisin nähdä tulevaisuuden koulun, jossa myötätunto, empatia ja toisista inspiroituminen ovat keskeisessä asemassa kaikessa toiminnassamme. Haluan myös pitää meteliä positiivisuuden puolesta ja korostaa erityisesti mikrohetkien voimaa. Näissä pienissä, mutta elintärkeissä hetkissä asuu suuri mahdollisuus kohottaa kanssaihmisiä arjen yläpuolelle. Minusta on tärkeää, että voisimme arvioida onnistumistamme opettajina ja ihmisinä siinä, kuinka monta lasta ja nuorta olemme voineet rohkaista kokeilemaan omia siipiään ja kuinka monelle olemme antaneet voimaa lähteä onnistumaan elämässään. Taistelen siis sydämen sivistyksen ja hyvän huomaamisen puolesta! Haluan nähdä koulukulttuuriin, jossa jatkuva toisiin vertaaminen, ylikriittisyys ja heikkouksien moukarointi loistavat poissaolollaan.

Mikä on parasta oppilaissasi?
Oman luokkani oppilaat ovat jokainen mielettömiä persoonia, jotka opettavat minulle joka päivä uutta. He ovat oppineet valtavasti uutta ensimmäisen kouluvuoden aikana ja iloitsen siitä, miten vaativassa erityisluokassa positiivinen pedagogiikka ja vahvuuksille rakentaminen todella toimii, näkyy ja kuuluu. Haasteita kyllä edelleen riittää, mutta ainakaan yksikään päivä ei ole samanlainen tai tylsä.

Mikä on parasta suomalaisessa koulussa/lukiossa?
Mielestäni parasta on opettajan autonomia ja mahdollisuus kehittää ja tehdä tätä työtä omilla vahvuuksilla ja persoonallaan. On hurjan mielenkiintoista saada tehdä työtä, jolla on suuri merkitys ja jota arvostetaan. Suomalaisessa koulujärjestelmässä arvostan todella korkealle kaikkia opekollegoitani, jotka innostavat, jakavat ideoita ja tekevät tätä työtä suurella sydämellä.

Millainen olet työyhteisön jäsenenä?
Olen iloinen, kannustava ja innostava. Minusta on tärkeää arvostaa jokaista opettajaa ja ymmärtää, että yksikään ei ole toista parempi, vaan tärkeintä on se, mitä saamme yhdessä aikaan. Olen utelias ja kiinnostunut siitä, mitä eri luokissa tapahtuu ja toivoisin, että arjessani olisi enemmän aikaa kierrellä eri opettajien tunneilla. Jokaisen opettajan tekemä työ ansaitsisi tulla nähdyksi ja kuulluksi, koska kaikissa luokissa tapahtuu päivittäin pieniä ja suuria ihmeitä. Kannustaminen on minulle luontaista ja helppoa. Sen jakaminen moninkertaistaa oman onneni. Me ihmiset kukoistamme joukossa, joka rakentaa jäsenensä vahvuuksille, antaa arvoa  ja aidosti kuuntelee toinen toistaan. Me ihmiset olemme myös kehuvetoisia. En tiedä ketään, kuka olisi mennyt piloille aidosta ja kannustavasta palautteesta.

Me ihmiset kukoistamme joukossa, joka rakentaa jäsenensä vahvuuksille, antaa arvoa  ja aidosti kuuntelee toinen toistaan.

Mitä uutta kokeilit viimeksi?
Olen harjoitellut mm. Imovien tekemistä Ipadilla. Voi sitä oppimisen riemua, kun onnistuin editoimaan ensimmäisen videoni ja lisättyä jopa musiikkia. Jes!

Lupauksesi paremman koulun, oppimisen, työyhteisön puolesta?
Lupaan taistella sen puolesta, että kouluopetus kehittyy yhä enemmän vahvuuksille rakentuvan ja hyvän huomaamisen kulttuurille. Lupaan tehdä joka päivä näkyväksi myötätunnon mullistavaa voimaa ja kutsun kaikki opettajat mukaan talkoisiin!  Lupaan tuoda positiivista pedagogista muutosta suomalaiseen kouluun, going from what’s wrong to what’s strong– asenteella. Olkoon mottonamme: “Napataan lapset kiinni hyvänteossa!”

Mitä luulet haluavasi sanoa 20 vuoden päästä tämän päivän itsellesi?
Hienoa Kaisa, kun uskoit omaan asiaasi ja lähdit rohkeasti kulkemaan tälle tielle! Olen kiitollinen siitä, että et pihdannut myönteisyyttä tai ajatellut, “mitä muut sinusta ajattelevat” vaan osoitit oikeaksi sen, että hyvä on pahaa voimakkaampi.

On hienoa nähdä, miten suomalaiseen koulukulttuuriin on valunut toiminnan tasolle “hyvän huomaamisen”- meininki ja vahvuuksien opettaminen. Nyt tiedämme jo, että voimme rakentaa uudenlaista suomalaista tarinaa, joka kertoo siitä, miten onnistumme tässä elämässä yhdessä, toinen toistamme kannustaen ja tukien.

Myönteisyydellä on todella tartuntavaara.

Mitä seuraavaksi? Millaisia proggiksia on tulossa ja mitä odotat innolla?
Olen jäämässä opintovapaalle ihanasta työpaikastani Meritorin koulusta. Haikeudella hyvästelen hetkeksi työni erityisopettajana ja rakkaat työkaverini.

Syksyn kalenterini on todella täynnä, kevätkin jo täyttyy. Tämä on innostava osoitus siitä, että positiivinen pedagogiikka ja vahvuuksien opettaminen todella kiinnostavat laajasti opettajia ja muita toimijoita.

Ensisijainen tarkoitukseni on saada aikaa kirjoittamiselle ja tavoitteena on päästä julkaisemaan ensimmäiset väitösartikkelini toivottavasti jo ensi lukuvuoden aikana. Mielessäni on myös muita kirjallisia töitä sekä vahvuusopettamiseen keskittyvän sähköisen oppimateriaalin kehittämistä.

Kesällä saan kunnian pitää ensimmäisen oman kansainvälisen luennon Dallasissa, Teksasissa 1. positiivisen pedagogiikan maailmankonferenssissa. Tätä odotan suurella innolla myös!

 

Kaisa Vuorinen

Kaisa opettaa Espoon Meritorin koulussa, valmistelee väitöskirjaansa positiivisesta pedagogiikasta ja kiertää kouluttamassa aiheesta. Kaisa on julkaissut yhdessä Lotta Uusitalo-Malmivaaran kanssa kirjan ja toimintakortit, joilla opettaja voi soveltaa positiivista pedaa oppilaidensa kanssa.

Tutustu:
www.huomaahyva.fi
positiivinenpedagogiikka.info
http://www.copassion.fi

Seuraa Kaisaa:
Twitter logo Twitterissä @KaisaVuo
Facebook logo Facebookissa @Kaisa Vuorinen
LinkedIn logo LinkedInissä @Kaisa Vuorinen

 

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s